Krönika – härliga fred!

Eftersom jag har haft nöjet att skriva på min blogg i ett år nu, firar jag detta jubileum med att införa också en krönika då och då. Efter en blygsam start med ett par hundra läsare per månad läses min blogg nu av ett par tusen besökare per månad istället. Jag har inga planer på att överge mina kärnämnen med arkitektur, samhällsplanering och historia i anslutning till Falsterbonäset, men som pensionär, fri från styrning av arbetsgivare och andra påtryckargrupper kan jag helt enkelt inte hålla truten utan behöver lätta på trycket ibland.

Om min läsekrets minskar drastiskt lovar jag att återgå till kärnämnena som en snäll och foglig pensionär, annars hoppas jag kunna återkomma ibland även med andra frågor som inte tillåts i vår hårt styrda dagspress. De åsikter jag framför är mina egna och står inte för någon politisk grupp eller sammanslutning. Huruvida politik går att skilja från verkligheten återstår att se.

Min första krönika kommer från mitt franska skrivbord och skrivs passande nog på årsdagen av fredsavtalet efter första världskriget…

Härliga Fred!

Idag den 11 november firar man i stora delar av Europa fredsavtalet efter första världskriget. Kanske inte i Tyskland förstås, där gråter man nog en skvätt. Men i Frankrike tågar man ut med fanor och orkestrar till sina minnesmonument för att hedra sina döda hjältar. På torgen håller borgmästaren tal och hyllar de av byarnas familjer som fått offra sina söner i detta förödande krig. Minnesmonumenten har namn ingraverade från i stort sett alla familjer i byn, när de stupades namn läses upp av borgmästaren svarar de efterlevande med ett sorgesamt ”oui” att detta är verklighet, att det var deras fäder och farfäder som tvingades ut ur sina hus för att offra sig i denna meningslösa slakt. I Frankrike påminner ett otal namn på gator, torg och andra platser om de två världskrigens aktörer, presidenter, generaler och vanliga soldathjältar från hembygden.

För oss i Sverige som stått vid sidan om dessa dramatiska händelser kan det vara svårt att förstå den ofattbara sorg som ständigt lever kvar i byar, som ibland förlorat halva sin befolkning under krigets fasor. När vi diskuterar Europatanken och EU:s vara eller inte vara har vi förmånen att bara behöva se på ekonomiska och praktiska konsekvenser. Projektets huvudtanke att aldrig mer behöva se ett Europa i krig har vi svårt att ta till oss eftersom den inte figurerar varken i vår fysiska miljö eller genom de enorma krigskyrkogårdar som breder ut sig över de gamla slagfälten.  Att kunna garantera fred har förvisso ett pris, men ett lågt sådant sett i förhållande till de enorma kostnader som det betingar att bygga upp en krigshärjad kontinent igen. Lägg gärna till denna aspekt i diskussionen om ni någon gång ifrågasätter EU och dess försök att skapa ett enat Europa. En viss överstatlighet är nödvändig för att kunna bemöta nationella konflikter. Och Sverige är faktiskt inte bäst på allt……

One Response to Krönika – härliga fred!

  1. Pehr Sjöstrand skriver:

    För det första – grattis till ditt jubileum!
    För det andra – fredsförhoppningen för Europa var också mitt främsta skäl för att rösta ja till EU när det begav sig.

    Sist – tack för de många insiktsfulla betraktelser jag läst om Näsets historia och annat .

    Hälsningar från en ”nyinflyttad” (1996) till Skanör / Pehr Sjöstrand

Kommentera

