Globalismen – framtidshopp eller hotet mot vår civilisation? Förord.

Globe scene   Charlie Chaplin, Globe scene.
De flesta människor lever i en värld där det mesta är synligt för ögat – vår fysiska verklighet med hus, gator och allt levande i form av både djur och människor. Vi tror gärna på det som vi ser runt omkring oss, men ställer oss skeptiska till det som skrivs, sägs eller i annan abstrakt form kräver vårt intellektuella engagemang för att utvärderas. Två bilar som kolliderar upplever vi som både sant och verkligt, men politiska förändringar som sker långsamt under decennier blir inte synliga förrän de drabbar oss som en konsekvens, kanske genom fördubblad skatt eller någon annan påtaglig inskränkning i tillvaron.
När någon berättar en historia är det därför praktiskt att kalla den för en ”konspirationsteori”, vi behöver då inte utvärdera och ta ställning till den, samtidigt som vi kan vara säkra på att den inte förändrar vår tillvaro, åtminstone inte under morgondagen. När jag nu presenterar den historia som jag under sommaren kommer att berätta i en artikelserie, vet jag därför att många kommer att kalla den för just konspirationsteori för att slippa ändra sin invanda syn på världen och anpassa sig till de konsekvenser ett nytt synsätt skulle innebära i praktiskt taget alla avseenden av våra liv. Jag kommer därför att bemöda mig om maximal saklighet för att bespara läsaren de tvivel som annars vore oundvikliga. Den diskussion som borde följa på dessa artiklar samlar jag gärna upp efter att sista avsnittet är publicerat, förutsättningen för en sådan är nämligen att man läst det som jag tänker skriva i sin helhet. Min avsikt är inte att skrämmas, utan att få mina läsare att se även det osynliga och att förstå sammanhangen. Först då har man en liten, liten chans att påverka den framtida utvecklingen. Tyvärr kan man lätt hålla sig för skratt när man ställs inför verkligheten, passa därför på att njut av Charlie Chaplin ovan innan ni läser vidare. Man kan bara önska att han hade funnits som opinionsbildare även idag! Vår tids diktatorer bär inte uniform utan kritstrecksrandiga kostymer, det är därför de är svåra att se.
Globalismen, dess uppkomst och framtid är temat för artikelserien. De flesta har olika uppfattning om vad globalism är, därav rubriken. Jag skall därför belysa både vad förhoppningarna innebär och vad de negativa konsekvenserna kan bli. Den accelererande utvecklingen, både globalt och i Europa, kräver under alla förhållanden snabba ställningstaganden om vi skall kunna påverka och styra den i en annan riktning. Om inte kommer efterkrigstidens Kalla Krig att framstå som en ljum västanfläkt i jämförelse. Mitt eget intryck är att våra valda politiker totalt saknar inblick i det scenario som jag tänker beskriva, ändå fattar de för oss väljare helt avgörande beslut. Om de å andra sidan är väl medvetna om det, kan jag inte kalla deras agerande för något annat än grovt vilseledande genom att hålla sina väljare totalt ovetande om sina verkliga syften.
Glädjande nog har även många andra skribenter, dock inte media, börjat uppmärksamma globalismens hotfulla sidor i en snabbt växande omfattning. Min förhoppning är att detta skall växa till en folkrörelse som våra politiker inte längre kan negligera, under kommande valdebatt måste ämnet upp på dagordningen så väljarna klart kan förstå var politikerna står och vilken insikt de har om denna för den framtida utvecklingen helt avgörande fråga.
Jag kommer att följa nedanstående upplägg, med variationer vid behov:
1.       Globalismen, bakgrund och syften
2.       Bilderberggruppen
3.       De politiska morden
4.       Council on Foreign Relations, CFR
5.       Marshallplanen, vägen till EU
6.       Den Trilaterala kommissionen , TC
7.       Globalismen, kampen om oljan
8.       FN:s Agenda, dess roll i globaliseringen
9.       Globalismen och dess potentiella väpnade konflikter/ NATOS roll
10.   Framtidens religioner
11.   Sveriges roll i Globalismen
12.   Slutdiskussion
Efter denna genomgång kan ingen läsare hävda sin okunskap om pågående förändringar, varken i Sverige eller i vår omvärld. Alla behöver inte nödvändigtvis ha samma åsikt som jag, men förhoppningsvis kommer alla som även fortsättningsvis har en åsikt att veta varför de har den. Därmed har jag nått mitt mål. Välkomna till min blogg!
Peter Krabbe

13 Responses to Globalismen – framtidshopp eller hotet mot vår civilisation? Förord.

  1. Tack Arkitekt Peter Krabbe!
    Dina artiklar är av högsta klass, seriösa, opolitiska, sakliga och dessutom presenterade på ett
    enkelt sätt, läsbart för envar.
    Dina artiklar sammanfattar den allvarliga situationen befinner oss i idag.
    Dina artiklar har starkt bidragit till den förändring av familjens liv som kommer ske i höst.
    Ser dessutom att vi befinner oss i samma ”härad” vad avser yrket, dock i annan del av Skåne.
    Hälsar
    Per Bengtsson

  2. Bo Magnusson says:

    Bra att även Du tar globalismen. Jag följer Din och Lars Berns bloggar med stort intresse

  3. pllay says:

    Makt korrumperar, centraliserad makt korrumperar mer, global centraliserad makt korrumperar globalt och absolut.
    Korruption kväver och hindrar utveckling, korruption är en reaktionär företeelse som alltid förhindrar positiv utveckling och befrämjar stillaståendet.
    Korruption föder social spänning, en global korruption innebär sin egen undergång.
    Mänskligheten står på grund av våra snabba kommunikationer både fysiskt och idémässigt inför ett paradigmskifte, på gott eller ont.

  4. Søren Ferling says:

    Vældig interessant – skal blive spændende at læse. Som jeg er orienteret er et gode emner du har valgt.

  5. Peter, ska bli roligt att följa dina skriverier, tack, Lars

  6. Erik Nordlund says:

    Peter, Skall bli en intressant resa i tolv etapper! Hoppas inte typ ”SAS strejk” sätter käppar i hjulet ! Tuff resa för kaptenen och besättningen som åker med. Hoppas på fullbeläggning ! mvh, Erik – Åland

  7. Mr.TIBORFOTO says:

    Hej Peter!
    Äntligeeen… som Gert Fylking skulle ha utropat!
    Idag (15.jun.2016) hade jag ett spontan möte på gatan med min vän Nikola och vi bl.a. berörde globaliseringen… i skuggan av BREXIT. Vilken sammanträffande.
    Igår (14.jun.2016) stod det i DN ”En radikal förändring behövs i Svenska kyrkan” inlägg av präst Gösta Tingström.
    http://asikt.dn.se/asikt/debatt/kan-inte-kyrkan-astadkomma-en-forandring/
    Det finns en mening som sammanfattar dagens beteenden: ” I alla monopolsituationer växer det fram korrumperande beteenden.”
    Globalisering är en sådan process, spetsad med storhetsvansinne och enkelriktning!
    Det blir spännande att följa dina tankar som du sammanfattar här:
    ”Jag kommer därför att bemöda mig om maximal saklighet för att bespara läsaren de tvivel som annars vore oundvikliga.”

    Om du skulle behöva några sakliga tips & input, om hur man ser på saken från en annan synvinkel (!) språkligt menad (!), då har jag tillgång till två språk som du förmodligen inte behärskar, ungerska och rumänska.

    Med respekt
    Tibor BÁRÁNY

  8. Pingback: På väg vart? | Jan Millds blogg

  9. tomas says:

    Politik bygger på konspirationer. Det är svårt för medborgarna att upptäcka dessa. Konspirationerna ändras över tid för att folket inte skall förstå vad som verkligen händer.

  10. Janos Biro says:

    Enligt mina kunskaper: Globaliseringen började med Romarna som ville ta över världen men Hun – kungen Attila stoppade de , sedan kom ett försök till : Sovjetunionen , och nu Europaunionen.

  11. Nihad says:

    Mycket intressant har senaste läst en del om globalisering och läser allt du skriver även om islam.
    Du skriver med fakta vilket gör att det intressant än bara en åsikt utan något fakta
    Det blir intressant och läsa.

  12. Pingback: AGENDA 2030 MÅL 11 - JMM

  13. Pingback: Globalismen – framtidshopp eller hotet mot vår civilisation? – Bakom kulisserna

Lämna en kommentar